4.2.2 Kantstöd

Definition

Kantstöd är det samlade begreppet för alla slag av låga stöd av granit, betong, asfalt med mera.

I första hand ska kantstöd av granit användas vid väg- och gatubyggand. Stöd av betong, spikat eller limmat på asfalt används i andra hand. Stöden har följande funktioner:

  • Skyddande av i första hand gående
  • Styrande/hindrande av olika trafikströmmar
  • Avgränsande mellan olika ytmaterial
  • Bortledande av ytvatten
  • Optiskt ledande av trafikströmmar
  • Avgränsande mellan allmän gata – privat mark
  • Orientering för synsvaga

Granitkantsten delas upp i fyra olika typer; råkantsten (RV) och krysshamrad (GF, även kallad gradhuggen) kantsten, med eller utan fas. Skillnaden mellan råkantsten och krysshamrad sten är att den förstnämnda är råhuggen med enbart grövre ojämnheter borthuggna. Den krysshamrade stenen har däremot en jämnare yta. Krysshamrad kantsten används på platser där det ställs högre krav på kantstenens yta, som vid busshållplatser och i centrala stadsdelar. De fasade stenarna används vid till exempel infarter. Samtliga typer av kantsten kan levereras såväl raka som i bågform med olika radier.

Val av kantstöd vid nyanläggning

Lodrät front på kantstödet är det bästa skyddet för gående och ger bästa styrningen för sladdande bil. Kantstöd med stor fas till exempel fasad råkantsten är inte tillräckligt skyddande. De är olämpliga för gående (rutschbaneeffekt) och inbjuder till uppkörning med bilar. Fasad råkantsten används dock i cirkulationsplatser.

Anvisningar och principer för kantstöd

  • Gällande standard SS-EN 1343.
  • Granitkantstöd sätts som standard i betong med motstöd av betong. Ramsten sätts i grus med motstöd av grus.
  • Normalhöjd för körbanekant: 120 mm på sträcka. I villaområden 120 mm.
  • Normalhöjd för körbanekant: 60 mm vid del av övergångsställe för synsvaga. (60 mm på 2/3 och 0-10 mm på 1/3 av övergångsställets/passagens bredd.)
  • Normalhöjd för inre körbanekant i cirkulationsplatser 40 mm. Sätts med RF4.
  • Normalhöjd för granitkantstöd vid infart över gångbana etcetera är 40 mm, se ”Infarter” nedan.
  • Normalhöjd för körbanekant vid plattform för buss är 170 mm.
  • Vid mindre infarter (typ villainfarter, industri, parkeringsplats etcetera skall visning efter färdig toppbeläggning vara max 40 mm. Vid industriinfart kan i undantagsfall kantstödet alternativt sänkas till noll.
  • Vid infart över cykelbana ska visning efter färdig toppbeläggning vara 60-80 mm.
  • Övergångssträcka mellan 120 mm/100 mm till 40 mm är ca 1,5 m. Vid betongkantstöd används ett anslutningsstöd.