Minsta sidoavstånd (m) från cykelbana/gång- och cykelbana till hinder | ||||
---|---|---|---|---|
Hindertyp | Normal standard | Mindre god standard | Låg standard | Anmärkning |
Fasta enstaka hinder Exempelvis papperskorgar, elskåp, belysningsstolpar, möbler, utrustning, träd mer mera | 1,0 m | 0,5 m | 0,4 m | Sidoavståndet bör om möjligt ökas till 2 meter i snäva kurvor där höga hastigheter förväntas |
Långsträckta hinder Exempelvis staket, bullerplank, häck, räcken, fasad, längsgående kantsten på sträcka | 0,5 m | 0,3 m | 0,15 m | Sidoavståndet bör om möjligt ökas till 1 m successivt i båda ändar av ett långsträckt hinder |
Vägmärken | 0,4 m | Läs mer under avsnitt 3.12.2 Skyltsättning | ||
Utstickande/nedhängande hinder Exempelvis skärmtak, fasadskyltar, blad/grenverk med mera placerade under fri höjd | 0,5 m | Avstånd till trädstam – se Enstaka hinder. Beskärningsbehov minimeras genom väl tilltaget planteringsavstånd till cykel- samt gång- och cykelbana |
- Normal standard används vid nyplanering/nybyggnad samt vid ombyggnad
- Mindre god standard avser avstegsmått vid nybyggnad/nyplanering av täta stadsmiljöer
- Låg standard avser avstegsmått vid åtgärder i befintliga, trånga miljöer
- Alla eventuella avsteg från normal standard görs enbart i samråd med ansvarig handläggare på Gävle kommun
I trånga miljöer där normal standard inte uppnås
- Avsteg i både höjd- och sidoavstånd till hinder ska undvikas
- Den cykelbara öppningen förbi ett hinder får inte understiga 1,5 m
- Hinder som kan utgöra risk för blinda/synskadade ska märkas ut/kontrastmarkeras
- Eventuella (befintliga) hinder placerade närmare bara än 0,4 m ska märkas ut
- Belysningsstolpe (befintlig) som står närmare än 0,4 m från cykelbana/gång- och cykelbana kontrastmarkeras generellt inte på grund av svårigheter med underhåll. Förutom då stolpplacering utgör särskild risk för trafikanten. Bedömning görs från fall till fall
Tänk på
- Utmed cykelbanor och cykelpassager får spetsiga eller vassa kantstenshörn inte förekomma
- Om inte tillräckligt sidoavstånd kan åstadkommas och det finns utstickande/hängande hinder ovanför cykelbanan en bit upp från marken (till exempel skärmtak, fasadskyltar etcetera), så ska den utstickande delen sättas på minst så kallad fri höjd för cyklister, så att cyklister inte slår i huvudet i hindret. Se vidare avsnitt 3.2.9.2 Fri höjd.
- Redan smala cykelbanor är extra känsliga för avståndet till hinder. Avsteg från både hinderfri bredd och cykelbanans bredd ska som regel inte göras
- Tänk över utrustningsplacering så att drift- och underhållsfordon kan ta sig fram på ytan/sträckan