2.1.7 Tung trafik och farligt gods

Godstransporter

Gävle utgör transportnav för mycket av godshanteringen i Norden. Hamnen är den viktigaste faktorn i detta nav.

Godsflöden är beroende av bra och säkra transportvägar. Vid planeringen av staden ska godstransporternas behov vägas in för att motverka onödiga målkonflikter.

Viktiga aspekter att beakta för godstrafiken är körutrymme, åtkomlighet till viktiga målpunkter utifrån transportstråk, bärighet och eventuella miljözoner.

För leveransfordon är utrymme för lastning och lossning viktigt. Leveransfordons framkomlighet påverkas också av olika trafikregleringar som exempelvis förbud mot tung trafik samt eventuella miljözoner.

I den täta staden är och kommer inte alla gator att vara dimensionerade för de största fordonen som exempelvis lastbil med släp och semitrailer utan förutsätter att mindre fordon står för den sista delen i transportkedjan.

I Trafikverkets vägdatabas NVDB finns information om bärighetsklasser, miljözoner, höjdrestriktioner och andra bestämmelser och begränsningar som kan vara viktiga för godstrafiken.

Se även Transportstyrelsens databas RDT där kommunens samlade lokala trafikföreskrifter finns.

Farligt gods

Rekommenderade vägar för transporter för farligt gods redovisas i Farliga transporter inom Gävle kommun – Riskanalys och vägvalsstyrning. Länsstyrelsen kungör också årligen vilka de allmänna vägarna är samt vilka begränsningar och restriktioner som gäller. Med kungörelsen som underlag upprättar Trafikverket sina väginformationskartor.

I Trafikverkets vägdatabas NVDB finns information om vilka vägar som är rekommenderade för farligt gods.

Om en gata eller väg som är en rekommenderad väg för farligt gods kan påverkas av ett projekt kan särskilda riskutredningar behöva göras.