2.6.2 Barnkonsekvensanalys

Foto: Daniel Bernstål

Att utgå från ett barnperspektiv syftar på att tillgodose barnens behov och se till att barnens rättigheter tas tillvara. Mellan 15–20 procent av alla invånare i Gävle kommun är barn i åldrarna 0–14 år. Barn och unga har rätt att vara delaktiga och ha inflytande. Barn och ungas behov bör särskilt beaktas eftersom de är en stor befolkningsgrupp. År 2020 blev barnkonventionen lag i Sverige vilket innebär att barn och unga har rätt att vara delaktiga och ha inflytande. När Gävle växer i snabb takt och förtätas kan det uppstå målkonflikter och konkurrens om marken – det behövs beredas plats i staden för barn och unga att leka, umgås och röra sig.

Barnkonsekvensanalysen lyfter fram de frågor som är relevanta för barn och unga på ett systematiskt sätt. Barnkonsekvensanalyser görs för att utveckla barnperspektivet och barns eget perspektiv i stadsutvecklingen och därmed förbättra beslutsunderlaget i olika planeringsskeden.

Både processtöd och förhållningssätt

BKA (tillsammans med social konsekvensanalys, SKA) är framförallt ett processtöd för att belysa vilka behov, tillgångar och brister som behöver lyftas fram i planeringen utifrån olika gruppers behov, samt beskriva konsekvenser av föreslagna åtgärder. Analysen är inte enbart ett arbetsmoment utan snarare ett förhållningssätt där perspektivet ska finnas med genom hela planeringsprocessen. Tills dess att barnperspektivet och barns eget perspektiv blir en självklar del av arbetet med social hållbarhet, behöver SKA och BKA redovisas separat (när barn och unga bara varit en delmängd i en större social konsekvensanalys har tendensen varit att denna stora grupp alltför lätt försvunnit i mängden och inte fått den dignitet den förtjänar).

Kort om BKA-processen

Nedan följer endast en kort sammanfattning av de olika processtegen i en BKA.

Inventering

Syftet med inventeringen är att inhämta barnperspektivet. Hur fungerar området idag för barn och unga? Vilka kvaliteter och behov finns? Vad känner vi till och vad måste vi ta reda på? Hur inhämtar vi barn och ungas synpunkter eller perspektiv? Finns det behov av dialog?

Målformulering

Utgå från inventeringen. Vilka brister är det som ska åtgärdas? Vilka kvaliteter ska uppnås? Vem ansvarar?

Åtgärder

Vilka åtgärder behövs för att nå målen? Vem ansvarar för att de förverkligas? Hur tas barn och ungas erfarenheter och synpunkter till vara i åtgärderna?

Konsekvenser

Tydliggör konsekvenserna. Är förslaget ett steg mot en barnvänligare stad? Hur ser förslagen till förändring ut i förhållande till den kunskap som inventerades i början av projektet? Vilka barn berörs av beslutet? Vilka positiva och negativa konsekvenser innebär det för barn och unga i förhållande till andra intressen? Vilka konsekvenser är mest relevanta? Behövs mer kunskap? Vilka avvägningar och ställningstagande har gjorts under projektets gång?