3.1.4 Cykelgata

Anvisningsmärke E33. Cykelgata

Cykelgata – tidigare benämnd cykelfartsgata – är en gata där cyklister innehar den centrala positionen. Motorfordon är tillåtna men på cyklisternas villkor och de ska anpassa hastigheten till cykeltrafiken. Beroende på gatans lokalisering och funktion i övergripande trafiknät kan det vara motiverat att begränsa hastigheten till 30 km/h ner till 20 km/h eller cykelhastighet. På en cykelgata får fordon inte parkeras på annan plats än särskilt anordnad parkeringsplats. Cykelgatan liknar huvudgata i det avseende att förare som ansluter till eller korsar en cykelgata ska väja mot fordon på cykelgatan.

Utformning

Syftet med en cykelgata är att skapa attraktiva cykelmöjligheter i trafikmiljöer där separata cykelbanor inte är genomförbara. För att tillskapa säkra och trygga lösningar behöver vissa utformningsprinciper beaktas.

Cykelgatan ska:

  • ha tydliga förutsättningar för dubbelt så höga cyklistflöde visavi motorfordonstrafik
  • ha ett ÅDT på cirka 1000 motorfordon/dygn
  • ha begränsad genomfartstrafik (motorfordonstrafik)
  • ha tillräcklig gatubredd för 2 + 2 cyklister
  • utformas så att faktisk fordonshastighet inte överstiger 30 km/h
  • ha självförklarande utformning genom materialval och möblering
  • ha tydlig startpunkt och slutpunkt genom skyltning och/eller materialskillnad
  • ha angöring/parkering av motorfordon på särskilt anordnade platser
  • ha säkra och trygga gångpassager vid höga cykelflöden.
  • ha separerad yta för fotgängare

Cykelgatan bör:

  • hastighetssäkras ner till 20 km/h med omsorgsfullt utformade fysiska hinder
  • vara en kompletterande länk i cykelvägnätet
  • ha begränsad parkering – både i tid och antal
  • ha en skyddszon på minst 0,5 meter till parkerad bil
  • vara cirka 250 – 500 meter lång
  • utformas som en trygg miljö även för yngre och mindre trafikvana trafikanter
  • inte ha linjetrafik

Regleringen cykelgata kräver många skyltar i trafiklandskapet.