3.2.4 Körbana

Vid utrymmesplanering för och utformning av körbanor behöver man utgå bland annat från anvisningarna i detta avsnitt, avsnitt 3.2 Sektion, utrymme samt i tillämpliga delar från VGU.

Bland annat behöver man beakta och utgå från:

  • Gatans, platsens och områdets specifika funktioner, behov och förutsättningar
  • Framtida trafikflöden
  • Tänkt trafikering och dimensionerande fordon
  • Referenshastigheterna (VR) 30, 40 och 60 km/h i första hand
  • Analyser av hela gaturummet utifrån livsrumsmodellen (se avsnitt 2.1.13 Livrumsmodellen, TRAST, VGU) och/eller gaturumsbeskrivning (se VGU).

Totalt utrymmesbehov vid körbana

I samband med körbanor på allmän gatumark

  • Ska utrymme för själva körbanan finnas, som regel med plats för ett eller ibland flera körfält i vardera riktning
  • Ska utrymme för utrustning som vägmärken, belysningsstolpar, träd, elskåp etcetera finnas, se avsnitt3.2.8 Separering, avskiljning, remsor
  • Ska utrymme för hinderfri bredd/fritt avstånd mellan körbana och utrustning/fasta hinder finnas, se avsnitt 3.2.9.1.1 Hinderfri bredd - gångbana
  • Ska utrymme för avskiljning/skiljeremsor till andra trafikslag finnas (vissa blandtrafikområden undantagna), se avsnitt3.2.8 Separering, avskiljning, remsor
  • Behöver ofta utrymme för kollektivtrafikhållplatser finnas
  • Behöver ofta utrymme för lastning/lossning och viss angöring finnas
  • Behöver ibland utrymme för separata kollektivtrafikfält finnas, se avsnitt 3.2.6 Busskörfält
  • Kan utrymme för parkering finnas, se avsnitt 3.3 Parkering och angöring

Detta gäller särskilt i nyplanerings-/nybyggnadsfall men även vid större ombyggnader. I vissa miljöer, till exempel i befintliga trånga snitt, kan alla kriterier vara svåra att uppnå.