Vid utrymmesplanering för och utformning av körbanor behöver man utgå bland annat från anvisningarna i detta avsnitt, avsnitt 3.2 Sektion, utrymme samt i tillämpliga delar från VGU.
Bland annat behöver man beakta och utgå från:
- Gatans, platsens och områdets specifika funktioner, behov och förutsättningar
- Framtida trafikflöden
- Tänkt trafikering och dimensionerande fordon
- Referenshastigheterna (VR) 30, 40 och 60 km/h i första hand
- Analyser av hela gaturummet utifrån livsrumsmodellen (se avsnitt 2.1.13 Livrumsmodellen, TRAST, VGU) och/eller gaturumsbeskrivning (se VGU).
Totalt utrymmesbehov vid körbana
I samband med körbanor på allmän gatumark
- Ska utrymme för själva körbanan finnas, som regel med plats för ett eller ibland flera körfält i vardera riktning
- Ska utrymme för utrustning som vägmärken, belysningsstolpar, träd, elskåp etcetera finnas, se avsnitt3.2.8 Separering, avskiljning, remsor
- Ska utrymme för hinderfri bredd/fritt avstånd mellan körbana och utrustning/fasta hinder finnas, se avsnitt 3.2.9.1.1 Hinderfri bredd - gångbana
- Ska utrymme för avskiljning/skiljeremsor till andra trafikslag finnas (vissa blandtrafikområden undantagna), se avsnitt3.2.8 Separering, avskiljning, remsor
- Behöver ofta utrymme för kollektivtrafikhållplatser finnas
- Behöver ofta utrymme för lastning/lossning och viss angöring finnas
- Behöver ibland utrymme för separata kollektivtrafikfält finnas, se avsnitt 3.2.6 Busskörfält
- Kan utrymme för parkering finnas, se avsnitt 3.3 Parkering och angöring
Detta gäller särskilt i nyplanerings-/nybyggnadsfall men även vid större ombyggnader. I vissa miljöer, till exempel i befintliga trånga snitt, kan alla kriterier vara svåra att uppnå.