3.3.2 Bilparkering

Parkering till fastigheten ska ske på kvartersmark. Detta gäller för såväl boende, besökare som personer med funktionsnedsättning (PBL). Antalet parkeringsplatser, både vad gäller bil och cykel, som krävs vid nybyggnation regleras i Gävle kommuns parkeringspolicy.

Utformning av parkering

I grunden är det önskvärt att själva gaturummet är utformat på ett sätt som visar hur uppställning får ske – det är av avgörande betydelse att utformningen sker i samspel med de trafikregler som gäller. Genom valet av bredder på körbana, materialval på ytor, stolpplacering, gångbaneklackar med mera kan vi åstadkomma en fysisk utformning som förtydligar de regleringar vi har. Trafikanterna behöver i bästa fall inte tänka, utan förstår ändå vad som avses – självklar parkering. Gå igenom hur man med fysiska åtgärder kan förtydliga var och hur uppställning får ske eller inte får ske, så att det för varje situation och på varje plats är lätt att entydigt förstå vad som gäller.

Principer för tillåtande av parkering i förhållande till gatubredd

Beroende på säsong inkommer önskemål om åtgärder, oftast i form av parkeringsförbud. En tjänsteskrivelse till nämnden år 2013 antogs riktlinjer eller principbeslut om parkering i förhållande till gatubredd. Detta gör att Samhällsbyggnad Gävle kan besluta i förebyggande syfte utan beslut kommer bara utifrån inkomna klagomål. Ett tydligt principbeslut kortar av handläggningstid för dessa beslut kommer bara utifrån inkomna klagomål. Ett tydligt principbeslut kortar av handläggningstid för dessa beslut.
Under 2012 valde Samhällsbyggnad Gävle ta hjälp av WSP med en parkeringsutredning i villastaden i Gävle. I utredningen föreslår WSP bland annat en modell för tillåtande av parkering utifrån gatans utformning. Samhällsbyggnad Gävle föreslår har godkänt de riktlinjer (år 2013) som WSP anger ska gälla vid tillåtande av kantstensparkering i Gävle kommun. Polismyndigheten har ställt sig positiv till detta vid trafiksamråd.

Vägbredd dubbelriktat Kantstensparkering
Mindre än 6 m Inte tillåtet
6 till 9 m Tillåtet i ena färdriktningen
Bredare än 9 m Tillåtet i båda färdriktningarna
Kollektivtrafikstråk mindre än 9 m Inte tillåtet
Kollektivtrafikstråk 9 till 12 m Tillåtet i ena färdriktningen
Modell för tillåtande av parkering utifrån gatans utformning, i detta fall om vägen är dubbelriktat.

Vägbredd enkelriktat Kantstensparkering
Mindre än 4 m Inte tillåtet
4 till 6 m Tillåtet på ena sidan (ev. vänster sida)
Bredare än 6 m Tillåtet på båda sidor
Kollektivtrafikstråk mindre än 6 m Inte tillåtet
Kollektivtrafikstråk bredare än 6 m Tillåtet på ena sidan (ev. vänster sida)
Modell för tillåtande av parkering utifrån gatans utformning, i detta fall om vägen är enkelriktat.

Uppställning längs med gator

Fickor och klackar:

  • Utforma fickan med tydlig början och slut. Visa klart var första och sista bil får ställa upp. Lämplig radie är 3,0 m. Undvik restytor där en bil nästan ryms och där det finns risk för ”smygparkering”
  • Fickan bör ligga i nivå med gatan
  • Inga skarpa innerhörn som är svåra att underhålla
  • Inga skarpa hörn när man kör in eller ut ur fickan
  • Ficka för personbil behöver vara minst 2 meter bred
  • Ficka för lastbil/buss behöver vara minst 2,5 m bred, ibland bredare. Bredd beror bland annat på utrymmen, trafikflöden och hastighet i övrigt på gatan
  • Ficka för lastbil som ska kunna användas av bland annat renhållningens fordon behöver vara minst 15 m lång som standard, i undantagsfall (främst i trånga miljöer) kan den vara 12 m lång
  • Parkering närmare korsning är 10 m är möjligt om parkering sker i ficka

Material:

  • Hela uppställningsytan ska ha samma ytskikt
  • Avgränsning mot körfält kan vara av avvikande material (i centrala delar används ofta en rad storgatsten)
  • Om p-rutor ska ha en juridisk innebörd, måste vägmarkering eller vitt material användas

Utfart från fastighetsmark/kvartersmark:

  • Utfart kan där det är lämpligt markeras med avvikande material
  • Kanstenssänkning ner till ca +6-8 cm med fasad kantsten bör användas. Asfaltsramp kan användas där sänkning inte är möjlig
  • Uppställningsficka bör inte finnas vid utfarter

Körbanebredder:

  • Där man vill ha förbud att stanna och parkera behöver inte LTF/utmärkning utföras om körbanans bredd mellan kantstenar är max 4 m
  • Vid körbanor med total bredd om minst 5 m eller mer mellan kantstenarna, är det möjligt att tillåta uppställning (längsgående parkering) om förhållandena i övrigt så tillåter

Refuger/sidoförskjutningar och dylikt:

  • Undvik restytor där en bil nästan ryms och där det finns risk för ”smygparkering” – undvik bildande av tveksamma platser
  • Det ska inte vara möjligt att ställa upp fordon för nära, före eller efter en refug, så att framkomligheten hindras

Tvärställda parkeringar:

  • Tvärställda parkeringar bör undvikas. Parkeringarna bör placeras så att backning över gång- och cykelbanor undviks.

Övrig uppställning

Torg och andra odefinierade ytor

  • Det ska klart framgå hur uppställning får ske med ledning av ytskiktet. Se till så att inte ytskikt/stenskift leder till fel beteende
  • Om p-rutor ska ha en juridisk innebörd, måste vägmarkering eller vitt material användas

Kvartersmark

  • Förtydliga gränsen mellan kvartersmark och allmän platsmark genom att de ges olika material eller någon form av ”gränsmarkering”

Skyltar, träd och stolpar:

  • Samordna vägmärkesstolpar och träd så att vägmärken inte blir skymda
  • Samordna vägmärkesstolpar, master, belysningsstolpar med mera för att minimera antalet stolpar

Oönskad uppkörning på olika ytor:

  • Det ska klart framgå hur uppställning får ske med ledning av ytskiktet. Lägg vikt vid utformningen av olika ytor så att man naturligt beter sig rätt. I undantagsfall kan pollare, stolpar, stenar etcetera användas för att förhindra parkering i terräng, på gångbanor med mera

Lastplats:

  • Sänk vid behov kantstenen eller lägg en asfaltramp
  • Överväg om en klack bakom lastplatsen eventuellt behövs och om sådan är möjlig att utföra för att förenkla av- och pålastning

Parkeringsplats för personer med rörelsenedsättning:

  • Parkeringsplats längs gångbana utförs 7 m lång. Ligger platsen först eller sist längs gatan kan platsen utföras 6 m lång om det inte finns någon gångbaneklack, se standardritning
  • Vid längsuppställning ska hinder på gångbanan inte inkräkta, se standardritning
  • Markbeläggningen på gångbanan ska vara fast, jämn och halkfri
  • Om längslutning på befintlig gångbana överstiger 4% är det olämpligt att placera en parkeringsplats för personer med rörelsenedsättning där. Tvärlutningen bör inte överstiga 2%
  • Ramp mellan gångbana och parkeringsplats utförs enligt fallet ”rullstolsramp utan särskild gångpassage”, se standardritning
  • Vid vinkelrät uppställning utförs platsen 5 m bred. Måttet kan minskas till 3,6 m om fritt utrymme på en intilliggande gångbana minst 1,4 m kan nyttjas

MC-parkering

Parkering av fordon på gångbana ska undvikas i möjligaste mån. Sänk kantsten eller lägg asfaltramp när parkeringen ligger på gångbana

Laddplatser

  • Laddplatser för el-bilar anläggs inte på allmän plats.

P-automater:

Mer information om placering av P-automater, se avsnitt 3.6.1 P-automater.