3.4 Hastighetsdämpande åtgärder

Hastigheten har stor betydelse för olycksrisken och för olyckornas konsekvenser (se 2.1.9 Trafiksäkerhet). Farthinder är de enskilda åtgärder som ger de största effekterna på hastigheterna.

För att farthinder ska kunna anläggas måste vissa förutsättningar vara uppfyllda, se tabell Utrymmesdimensionering körbana. På det större vägnätet med högre hastigheter och stora anspråk på framkomlighet är inte farthinder aktuellt medan det på det mindre gatunätet ofta är en förutsättning för en säker och trygg trafik för olika trafikanter. På gator som trafikeras av kollektivtrafik i linjetrafik ska kollektivtrafikanpassade åtgärder väljas.

Värdena i tabellen ger normal standard för körbanebredd med mera i en sektion kopplat till flöde och referenshastighet. Vid flera körfält i samma riktning kan körfältsbredderna eventuellt minskas något (studeras särskilt). Tabellen är ett dimensioneringsstöd vid planering. Observera att man även behöver göra mer specifika studier anpassat till plats, område, stadsdel, funktion med mera.

Observera:

  • Körbanor behöver generellt breddökas i kurvor för att åstadkomma rätt körsätt/utrymmesklass
  • Fordonssvep över ytor där gående/cyklister regelmässigt befinner sig (refuger med mera) får som regel inte förekomma
  • Industrigator och liknande gator som trafikeras av fordon med större utrymmesbehov kräver alltid särskild utrymmesdimensionering.

* ) Bredd mellan kantstenar vid gata med kantsten. Bredd inklusive vägren på gator utan kantsten.

**) Bb främst i de färdriktningar buss kan förväntas gå genom korsningen. I övriga färdriktningar – överväg LBn.

***) Flexlinje och liknande kollektivtrafik med små bussar kan förekomma – utrymmena kan då behöva anpassas och utökas.

****) Utformning och utrymmen i lågfartsområden kan variera starkt. I gångfartsområden finns generellt inte tydliga körfält, men utrymmesbehovet för fordons framkomlighet kvarstår.

För mer information se beskrivningar av olika typer av åtgärder som kan användas.