En väl utformad cykelinfrastruktur som tar trafikanten till viktiga målpunkter är grunden för snabb, enkel och säker cykling i staden. Målsättningen är att cykelvägar inte ska ha obegripliga avbrott, att det ska gå att cykla till de flesta målpunkter och att utformningen av infrastrukturen ska motsvara cyklistens behov av framkomlighet, komfort, trygghet och säkerhet. Ambitionen är att andelen transporter som sker med cykel ska öka med 100 procent fram till 2025 jämfört med 2012.
Ett cykelnät som ger god trafiksäkerhet, framkomlighet och trygghet ger goda förutsättningar för att få fler trafikanter att cykla istället för att åka bil. Därmed främjas de överordnade samhällsmålen att skydda miljön och hushålla med resurserna. Vid planering av gång- och cykelvägar är faktorer som påverkar trafiksäkerhet, tillgänglighet, trygghet och stadsmiljö viktiga.
Utformning och utveckling av cykelbanor och cykelvägnät ska ske med stor hänsyn till cyklisternas och övriga oskyddade trafikanters säkerhet. Detaljutformningen och standarden på cykelbanorna har stor betydelse för säkerheten. Trygghetskrav och framkomlighetskrav ska också uppfyllas, men inte på bekostnad av säkerheten. Hänsyn bör tas till om det exempelvis är mycket barn och äldre längs stråket.
Tänk på
I trånga, befintliga centrala miljöer, är det ofta svårt att åstadkomma sådana bredder och framkomlighet som är önskvärt och idealt vad gäller till exempel pendelcykelnätet. Vid planering och utformning av cykellänkar/cykelvägnät behöver man därför noggrant överväga och studera lämpliga alternativa lägen för stråk som kan ta hand om större genomgående cykeltrafikströmmar samt lämpligt lokalt eller övergripande cykelvägnät för måltrafiken i området och nätens kopplingar till varandra.
För mer information se Cykelplan 2020.