2.6.1 Trafik- och utformningsförslag

Ett trafik- och utformningsförslag är en sammanfattande presentation och beskrivning av en åtgärd som påverkar utformning och gestaltning av allmän plats/gata/torg vid framtagandet av en detaljplan. Trafik- och utformningsförslaget utgör underlag till plankartan och illustrationen för en detaljplan, en genomförandeplan för ett exploateringsprojekt samt upphandling av en detaljprojektering.

Handlingar som ska ingå i trafik- och utformningsförslaget

PM Trafik- och utformningsförslag – exploateringsprojekt

Beskriver trafik- och utformningsförslaget samt dess förutsättningar och konsekvenser. För varje projekt behöver det göras en värdering av vad som måste analyseras/utredas samt redovisas. Det är inte säkert att alla rubriker i mallen alltid är relevanta. Vid behov kan mallen även kompletteras med nya underrubriker. Utgångspunkten är att redovisa allt som beskriver och påverkar utbyggnad av allmän plats.

Vid hänvisningar, till exempel till planhandlingar, görs dessa så specifika som möjligt så att det lätt går att hitta relevant information. I vissa fall kan det även vara relevant att hämta information från andra utredningar, till exempel rörande geoteknik eller markmiljö.

Kostnadsanalys

Sammanställning av uppskattade investeringskostnader för trafik- och utformningsförslaget.

Utredningar

Utredning som genomförts inom ramen för uppdraget.

Översiktlig trafik- och utformningsprincip

Används framförallt i större och mer omfattande projekt för att få en samlad bild över projektet i sin helhet. Ritas med grundkartan (baskartan) som underlag, förslagsvis i skala 1:1000 eller annan lämplig skala. Kompletterande inmätningar kan behövas.

Trafik- och utformningsplan

Illustrerar det nya trafik- och utformningsförslaget. Ritas med grundkartan (baskartan) som underlag i skala 1:400. Kompletterande inmätningar kan behövas.

Fördjupad trafik- och utformningsplan

Används framförallt då det är mycket detaljer som behöver beskrivas samt kan även behöva användas i projekt där externa aktörer skall bygga ut allmän plats. Ritas med grundkartan (baskartan) som underlag i skala 1:200. Kompletterande inmätningar kan behövas.

Beroende projektets omfattning och komplexitet kan ytterligare planer för till exempel ledningar, höjder och tillgänglighet behöva tas fram och skall då biläggas handlingarna.

Trafik- och utformningsplanen ska innehålla:

  • Norrpil
  • Projektområdesgräns
  • Fastighetsgränser
  • Byggnader och entréer samt eventuell förgårdsmark/kvartersmark i anslutning till allmän plats
  • Materialval som är viktiga för funktion och estetik, även för kvartersmark som ligger i anslutning till allmän plats om det finns framtaget
  • Grönytor
  • Höjder, slänter
  • Ytor för cykelparkering, parkeringsautomater, bänkar, vägmärken, vägvisning, tekniska anläggningar etcetera
  • Viktiga objekt och utrustning (träd, belysningsstolpar, väderskydd, bänkar etcetera)
  • Måttsättning och särskilt kritiska mått
  • Sikttrianglar i korsningar
  • Planerad reglering som är viktig för att förstå gatans funktion
    • Vägmarkeringar
    • Övergångsställen/gångpassager
    • Cykelöverfarter/cykelpassager
    • Parkerings- och angöringsplatser
    • Hastighet såsom lågfart, gångfart med mera
    • Restriktioner i körriktning, trafikering etcetera
  • Körspår för dimensionerande fordon – redovisas i normalfallet på separata ritningar i färg – hjulspår i rött och sveplinjer i grönt, gatulinjer och utrustning ska vara i svart. Det ska vara god läsbarhet, vilket innebär en fordonstyp och en fordonsrörelse i taget per ritning

Det ska tydligt framgå vad som är befintligt och vad som omfattas av trafik- och utformningsförslaget. Nytt ska synas i starkare färger/tjockare linjer, befintligt tonas ner.

Måttkedjor ska som regel göras svarta och de ska synas bra i A1-format. Färger, symboler med mera ska finnas med i teckenförklaringen.

Ytor ska färgläggas enligt följande principer:

Färgkodning för trafikförslagFärgRGB
GångbanaBrun127,63,0
CykelbanaTurkos0,255,191
Kombinerad gång- och cykelbanaOrange255,127,0
KörbanaLjusgrå192,192,192
GrönytaLjusgrön171,211,116
Refug, sidoremsor/kilar/övriga ytorGrå128,128,128
KollektivtrafikBlå0,127,255
Parkering/angöringGul255,255,127

Stämpeln ska innefatta:

  • Projektnamn (till exempel detaljplaneprojektnamn ”DP namn-namn”)
  • Gatunamn anges om det inte framgår av projektnamnet
  • Skala anges för minst två olika utskriftsformat
  • Ritningsnummer
  • Datum
  • Ansvarig/handläggare hos Gävle kommun och konsult
  • Diarienummer
  • Typ av ritning

Leverans

Projekt levereras digitalt.

  • PM Trafik- och utformningsförslag samt eventuella bilagor ska levereras i pdf-format och som docx-filer alternativt xlsx-filer: Filerna ska vara roterade till läsläge i formatet PDF 1.4 (PDF/A-1 enligt SS-ISO 19005-1:2005), detta för att säkerställa att handlingarna går att öppna många år framöver
  • Översiktlig trafik-och utformningsprincip, Trafik- och utformningsplan samt Fördjupad trafik och utformningsplan ska levereras roterad till läsläge i PDF-formatet PDF 1.6 (PDF/E-1 enligt ISO 24517-1:2008) och dwg-filer till och med filformatet AutoCAD 2013. Externa referensfiler binds till filen via kommando XREF, Bind. Innan ritningen sparas, rensa med ”purge”-kommandot. Kontrollera att filerna inte innehåller externa referensfiler innan du levererar dem
  • Bildfiler ska levereras roterade till läsläge i formaten JPEG (SS-ISO 10918-1) eller TIFF (ISO 12639:2004). Video (rörliga bilder) ska levereras i formaten MPEG-4 (ISO/IEC 14496) eller MPEG-2. Inga andra format är godkända