När Gävle kommun utformar trafikmiljön kring skolor, bygger nytt eller gör åtgärder vid befintliga skolor, bör modellen användas så att trafikmiljön får ett liknande utseende och liknande funktion vid alla grundskolor. Skolzon är en utformningslösning med syftet att öka trafiksäkerheten i anslutning till skolan för att gynna de hållbara färdsätten; gång, cykel och buss. En skolzon måste utformas efter de fysiska förutsättningar som finns vid respektive skola och därför kanske endast ett fåtal av åtgärderna lämpar sig att genomföras vid den specifika skolan.
Exempel på utformning:
En skolzon i anslutning till en skola som ligger i slutet av en återvändsgata utformas med huvudsyfte att hindra motorfordon från att fortsätta in på skolgård eller gång- och cykelväg och att separera oskyddade trafikanter från motorfordon.
En skolzon i anslutning till en skola som ligger i direkt anslutning till en genomfartsled bör utformas för att sänka genomfartstrafikens hastighet, markera korsningspunkter (exempelvis övergångsställen) och hindra motorfordonsförare från att stanna eller parkera på olämpliga platser.
Genom att använda tydliga avgränsningar, skyltning och målning blir det lättare för motorfordonsförare att göra rätt.
Åtgärder
Staket
För att förhindra att motorfordon kör upp på gång- och cykelväg kan staket sättas upp. Placeras med fördel innanför kantsten mot gång- och cykelväg. Undvik liggande ribbor på staketet eftersom det kan medföra en riska att barn klättrar och använder staketet som lekplats. För att undvika det bör staket med stående ribbor användas.
Gång- och cykelstråk
Sammanhängande gång- och cykelstråk vid skolan är av vikt för att gynna aktivt resande. Förutsättningar och behov på platsen påverkar utformning. Drift- och anläggningskostnader relaterat till flöde och behov bör analyseras. Förslag på prioritering för gång- och cykelstråk vid skola.
- Separerad gång- och cykelbana.
- Spikad avdelare gång- och cykelbana.
- Målad linje som avdelare, stärkt med pollare
Enkelriktat
Föreslås ofta av vårdnadshavare och skolpersonal men är inget som generellt bör ingå i konceptet Skolzon. Bedömning på platsen avgör om detta är lämpligt.
Skol-30
Skol-30 innebär att det är 30 kilometer i timmen i skolans närområde, med tilläggstavla som anger att hastighetsbegränsningen gäller mellan 07:00-17:00. Placeras med fördel så att korsningspunkterna närmast skolområdet hamnar innanför 30-området.
Foto: Karola Fors
Hastighetsreglerande åtgärder
Åtgärderna bör analyseras på samma sätt som vid andra platser men med särskild hänsyn till barns agerande och rörelsemönster. I analysen ingår om det är hög hastighet på platsen, men också om det finns siktskymmande hinder i barns ögonhöjd som kan bidra till behovet av hastighetsreglerande åtgärder. Läs mer i
3.4 Hastighetsdämpande åtgärderParkering
Mobilitetsnorm för Gävle kommun (gavle.se)
Parkeringar vid skolor bör följa Gävle kommuns närhetsprincip för skolor till fördel för oskyddade trafikanter och främja hållbart resande. För att skapa fysiska förutsättningar för detta bör funktionerna vara placerade i följande ordning, den första närmast skolan:
- Gångväg
- Cykelparkering
- Hållplats för kollektivtrafik/upphandlad skolskjuts
- Droppzon (på- och avstigningsplats)
- Korttidsparkering
- Personalparkering och övrig parkering
Närhetsprincipen ovan är från Handlingsplan för Hållbar skolmobilitet (2020) och är en utveckling av den prioritering som nämns i Gävle kommuns parkeringspolicy (2015)
Tidsbegränsad parkering under skoltid.
Foto: Karola Fors
Skylt: E19
Tilläggstavla:
Förskola: 20 min, 7-17
Grundskola: 10 min, 7-17
Droppzon
En vit målad ruta med skylt för upplysning av funktionen. Bör kompletteras med förtydligande skylt.
Foto: Transportstyrelsen
Skylt: C40-6
På- och avstigningsplats
Förtydligande skylt med följande text:
Det här är en droppzon (rubrik ej som i exemplet nedan)
I en droppzon får du inte parkera, men du får stanna bilen så att skolbarn kan kliva i eller ur bilen. Droppzonen finns för att skapa en smidigare trafiksituation vid skolan
Mall för beställning av skylt finns hos WPE
Foto: Karola Fors
Målning
Vit ruta (Ej gul som på bildexemplet nedan)
Foto: Karola Fors
Pollare
Kan användas för att visuellt förstärka exempelvis att obehörig trafik inte kör in på skolgården, att avgränsa en målad gång- och cykelbana eller att försvåra att bilar passerar mellan busskuddar vid övergångsställen m.m.
Måla SKOLA
Målat vid tillfartsvägar till skola.
Foto: Karola Fors
Passager och övergångställen
Läs mer om passager och övergångställen i
3.7 Korsning och passageBelysning
God belysning bidrar till att aktiva resenärers upplevda trygghet. Det minskar också risken för olyckor. Det är därför av vikt att belysning analyseras och förstärks vid behov.
2.1.11 Belysning