3.2 Sektion, utrymme

Detta kapitel behandlar olika utrymmesbehov i gaturummet.

Vid planering av utrymme för gatumark i detaljplaner och vid utformning av gator/gaturum behöver det totala utrymmesbehovet i gaturummet redas ut – gatans sektion. Det ska göras utifrån platsens och gatans funktioner, specifika förutsättningar, stadslivsbehov, verksamheters behov, önskad respektive skyltad hastighet etcetera.

Under utrymmesdimensionerings- och sektionsarbetet för gatan behöver analyser göras utifrån livsrumsmodellen (se 2.1.13 Livrumsmodellen – X, TRAST och VGU).

Innan sektionsarbete/utrymmesdimensionering påbörjas behöver man:

  • Ha läst in sig på vad som gäller för alla trafikslag
  • Tagit fram framtida trafikflöden för alla trafikslag
  • Utgå från rätt referenshastighet (VR). I första hand från VR30, VR40 respektive VR60 km/h.

Under arbetet ska en behovsanpassad och noggrant framtagen dimensionerande trafiksituation (DTS) som rymmer hela gaturummets bredd tas fram. Sektionssnitt ska ritas upp (schematiskt). Detta är särskilt viktigt i mer komplexa situationer med många olika anspråk på/behov av utrymmen i gaturummet, till exempel behov av vistelseytor, flera olika typer av körbanor, flera körfält i samma riktning, olika typer av skiljeremsor och hållplatser etcetera.

Sektionsbredd/totalt utrymmesbehov tas fram med vägledning av bland annat anvisningarna i detta kapitel och i viss mån VGU.

Det totala utrymmesbehovet i bredd, sektionen, i ett gaturum beror bland annat av:

  • Bredd för körbanor, gångbanor, cykelbanor, kollektivtrafik med flera banor
  • Bredd för avskiljning/remsor mellan olika typer av banor
  • Bredd för möbler, träd, belysning, vägmärken, stolpar, elskåp och övrig utrustning
  • Hinderfri bredd mellan banor och utrustning
  • Bredd för vistelseytor, uteserveringar etcetera
  • Bredd för kollektivtrafikhållplatser
  • Bredd för fickor/ytor för lastning/lossning, parkering, angöring

Detta gäller särskilt i nyplanerings-/nybyggnadsfall, men även vid större ombyggnader. I vissa miljöer, till exempel i vissa former av blandtrafikgator kan vissa av ytorna kombineras.  Detta ska i så fall studeras särskilt. I befintliga trånga miljöer kan fulla utrymmen vara svåra att uppnå och alla behov vara särskilt svåra att uppfylla i gaturummet.

Framtagen sektion/utrymmesbehov stäms av i första hand med ansvarig handläggare på Gävle kommun.