3.2.7 Hållplats

Bild på hållplats i centrala Gävle.

I Gävle används främst fyra olika typer av busshållplatser – Fickhållplats, dubbel stopphållplats (timglas), enkel stopphållplats och körbanehållplats.

Vid planering av ny hållplats bör dessa aspekter nedan ses över i förstudier och utredning av val av plats och utformning;

  • Titta på dess för- och nackdelar för en ev. placering.
  • Ha en dialog med Region Gävleborg, X-trafik, trafikutövaren och de närboende
  • Titta på upptagningsområde och intressepunkter
  • Undersök vilka som använder sig av hållplatsen och hur tar de tar sig dit
  • Titta på hur resenärerna kan ta sig över vägen mellan busshållplatserna på ett säkert sätt med dagens förhållanden
  • Titta på gångväg till närmaste korsning

Fickhållplats

Denna typ av hållplatser är utformade som en ficka där bussen kan angöra vid hållplats utan att hindra övrig trafik. Fickhållplatser används främst

  • På huvudnätet då biltrafiken prioriteras
  • Som alternativ då cykeltrafiken i gatan är mycket omfattande och separat cykelbana saknas.

Se standardritning.

Timglashållplats / dubbel stopphållplats

En timglashållplats/dubbel busstopphållplats utformas med avsmalningar på båda sidor av vägen, så att fordon i båda riktningar måste stanna när en buss står på hållplatsen. Denna typ av hållplats kräver lite relativt plats, prioriterar bussar samt ökar de gåendes trafiksäkerhet. Genom att exempelvis ändra en hållplatsutformning från en fickhållplats till en timglashållplats så kan framkomligheten förbättras för busstrafiken.

Timglashållplats/dubbelstopp hållplats passar bättre än fickhållplats:

  • Då bussens framkomlighet bör prioriteras
  • Hållplatsen kräver lite plats
  • Bussarna har lättare att angöra hållplatsen

Det är viktigt att skapa en låg fordonshastighet i anslutning till/genom hållplatsen. Timglashållplatser används främst i kombination med gupp, förhöjd gångpassage eller så förhöjs hela hållplatsytan inklusive gångpassager. Utrymme för utryckningsfordon vid sidan om hållplatsen måste beaktas.

Observera:

Timglashållplats är oftast olämpligt att använda:

  • Där cykeltrafiken på körbanan är omfattande
  • Biltrafikflödet är över 6000 f/d (ÅMVD)
  • Där busstrafiken är tät (beror även då på biltrafikflödet och områdets övriga förutsättningar med mera – lämplighet och möjlighet bedöms från fall till fall
  • Där flera timglashållplatser skulle ligga efter varandra eftersom det leder till olämpliga omkörningar av bussen mellan hållplatserna.
  • Där bussen väntar in tid eller står ovanligt länge på hållplatsen.
  • I brant lutning eftersom det medför risk för kollision med stillastående buss vid halka.

Se standardritning.

Enkel stopphållplats

En enkel stopphållplats stannar upp trafiken i bussens körriktning (ej i motsatt körriktning) då bussen står på hållplatsen. Enkelt busstopp har ungefär samma egenskaper/effekter som en dubbel stopphållplats/timglashållplats då körfälten separeras med en refug.

Enkelt busstopp passar bättre än dubbelt/timglashållplats:

  • Vid omfattande biltrafikflöde
  • Där kollektivtrafiken är tät
  • Då cykeltrafiken i vägbanan är stor

Observera:

  • Längsgående refug ska skilja körbanorna åt vid enkel busstophållplats för att förhindra omkörning. Refug ska vara lång och utformas så att den inte blir lockande att försöka köra över med vanlig personbil. Refug ska utföras så att till exempel räddningstjänstens stora fordon kan ta sig över och förbi eventuell stillastående buss.
  • Låg fordonshastighet behöver skapas i anslutning till/genom hållplatsen. Hållplatsen ska främst användas i kombination med gupp, förhöjd gångpassage eller så förhöjs hela hållplatsytan inkl. gångpassager.
  • Busstopphållplatser på gator med branta längslutningar ska undvikas eftersom risken för kollision vid halka med buss ökar
  • Längsgående refug ska vara minst 2 meter bred i de fall cyklister tillåts passera tvärs gatan vid hållplats
  • Körfält i en i enkel busstopphållplats bör vara 3,25 – 3,5 meter

Se standardritning.

Körbanehållplats

Körbanehållplatsen är den vanligaste typen av busshållplats i svenska tätorter och innebär att bussen stannar i körbanan. Beroende på körbanebredd kan bussen blockera eller försämra trafikflödet för bakomvarande trafik. En förutsättning för körbanehållplatsen är att det är parkeringsfritt en sträcka innan och efter hållplatsen så att bussen kan stanna intill hållplatsen.

Se standardritning.

Övrigt

Tillgänglighet

Vid åtgärd på busshållplats måste tillgänglighetsåtgärderna omfatta även väg till hållplats. Avståndet mellan målpunkt och hållplats samt utformningen av gångvägen är avgörande för om resan kan genomföras eller inte. Där hållplatsen förses med hög plattform för att passa låggolvsfordon är åtgärder för personer med funktionsnedsättningar styrande, se bland annat avsnitt 3.9 Lutning och höjdskillnader. Den standard som tillämpas i Gävle bygger på enhetlighet och igenkänning för kollektivtrafikresenärer. Materialval och utrustning ska så långt det är möjligt utföras i enlighet med standardritningarna. Eventuella avsteg och anpassning till platsspecifika förutsättningar ska godkännas av ansvarig handläggare på Gävle kommun.

Vid genomförande av projekt som berör hållplatsupprustning är det väsentligt att avgränsningen sätts så att hållplatslägena i båda riktningarna åtgärdas. Detta gäller till exempel när hållplatslägen flyttas för att möjliggöra breddning av cykelbana.

Vid utformning och möblering av en hållplatsyta bör tydliga ledstråk och ytor fria från hinder skapas. Den höga plattformskanten möjliggör entré för rullstolar och rollatorer på buss. Ledstråk till bussens främre dörr markeras enligt standardritningarna.

Trafiksäkerhet

En relativt stor andel olyckor med fotgängare inblandade sker just vid hållplatser. Det är därför viktigt att skapa så säkra passager som möjligt samt att få ner hastigheten på fordonen, se vidare avsnitt 3.4 Hastighetsdämpande åtgärder.

Belysning

Belysning bör finnas i alla väderskydd där det finns en tidtabell. X-trafik har bestämt (år 2019) att gränsen för att det skall vara en tidtabell vid en hållplats så bör hållplatsen ha över 10 påstigande om dagen. Det finns ingen skillnad om hållplatsen ligger i staden eller på landsbygden.

Läs mer om belysning vid hållplats under rubriken 3.5.1 Belysning.

Papperskorgar

I Gävle är standarden att papperskorgar finns vid hållplatser som utrustas med väderskydd. För övriga hållplatser görs en bedömning utifrån identifierade behov och att antal påstigande per dygn ska uppgå till minst 20 personer.

Papperskorgen bör placeras innan väderskyddet i bussens riktning. Papperskorgen ska inte försvåra framkomligheten för rullstol eller barnvagn samt av- och påstigande resenärer.

Sittplatser

Gävle kommuns riktlinjer för sittplatser vid hållplatser är att antal påstigande per dygn ska uppgå till minst 20 personer för att motivera anläggande av sittplats. Om det finns en hållplats i närheten av t.ex. äldreboenden eller andra typer av boenden och verksamheter där det finns många äldre och personer med funktionsvariation bör det finns sittplatser oavsett antalet påstigande. Sittplatser i väderskydd ska utformas så minst en rullstol kan få plats i väderskyddet.

Växtlighet kring hållplats

Estetik och grönska bidrar till att hållplatser är både funktionella och attraktiva miljöer. Vid varje enskilt fall görs en bedömning av lämplighet att anlägga planteringsyta vid hållplats. Växtligheten får inte försämra insyn och sikt till hållplats, se mer information i avsnitt 3.11 Träd i trafikmiljö. Hållplatser ska vara fria från starkt doftande växter.

Cykelparkering

Cykelparkering får inte hindra framkomligheten vid hållplatsen. För dimensionering av antal cykelparkeringar vid hållplats se dokumentet ”Riktlinjer för dimensionering av cykelparkering”.

Väderskydd

Gävle kommun ansvarar för upprustning och uppsättande av kommunens egna väderskydd, övriga väderskydd inom kommunen kan vara upphandlade med en annan aktör som ansvarar för ex reklam, drift och underhåll.

När bör väderskydd väljas?

Om det är en hållplats med fler än 20 påstigande per dag eller anläggs vid en större målpunkt som förväntas få stort antal påstigande.

Vilket typ av väderskydd bör väljas vart?

Glasade väderskydd

Glasade väderskydd ska finnas i viktiga lägen, alltså viktiga noder där det är många påstigande och risken för vandalisering är låg. Eftersom fler människor rör sig i de centrala delarna är det viktigt att trygghetskänslan väger högre än driftskostnaden.

Är det över 60 påstigande per dag bör väderskyddet också vara större, förslagsvis kan det ett väderskydd vara mellan fyra till sex sektioner (i mån av plats).

Glasytor ska vara varningsmarkerade med en remsa på 1 000 mm höjd (ögonhöjd för sittande).

Sträckmetall
Sträckmetall bör finnas där det är långt till närmsta befintliga glasväderskydd, eftersom det blir en väldigt hög extra kostnad för att få dem tvättade samt att det oftare utsätts för glaskross där det inte är så mycket människor i rörelse. Väderskyddet ska placeras och utformas på ett sådant sätt att det är enkelt för bussföraren att se om det finns väntande resenärer i väderskyddet.