4.2.11.1 Cykel och trafiksignaler

Ständig anmälan

Man ska om möjligt, åtminstone dagtid, låta cykelsignalen ha ständig anmälan. Detta gäller speciellt vid central samordning.

Om ständig anmälan inte är möjlig

  • Stolpar med tryckknappslådor monteras så att cyklistens framdäck inte hamnar i körbanan
  • Tryckknappen ska lätt kunna nås utan att gå av cykeln
  • Tryckknappen ska vara placerad på höger sida i körriktningen så att cyklister enkelt når den
  • Där det är möjligt ska automatisk detektering ske med hjälp av slingor eller radar
  • Överanmälan och förlängning från parallell gångsignal ska finnas under hela dygnet
  • Överanmälan och förlängning från parallell fordonssignal ska normalt finnas under hela dygnet
  • Detektorslingor på cykelbana bör förläggas cirka 20 – 40 m från stopplinjen på plan mark. Förläggningsavståndet behöver anpassas beroende på cykelhastigheten som varierar om det är upp- eller nedförsbacke. Slingor ska förläggas i par för att ge riktningsdetektering och ge extra hög detekteringssäkerhet
  • Verifiera att förlagda detektorslingor fungerar genom prov med en testcykel. Det bör vara en minicykel med tjocka däck för att få så lågt utslag som möjligt

Tidsättning

Beroendefunktion bör finnas. Det innebär att cyklister får grönt samtidigt eller tidigare än parallell bilsignal.

Cyklister ges normalt grönt över hela gatan (utan slussning) beroende på kort utrymningstid samt att det ofta är svårt att få plats med cyklister på en mittrefug.