Cykelgata – tidigare benämnd cykelfartsgata – är en gata där cyklister innehar den centrala positionen. Motorfordon är tillåtna men på cyklisternas villkor och de ska anpassa hastigheten till cykeltrafiken. Beroende på gatans lokalisering och funktion i övergripande trafiknät kan det vara motiverat att begränsa hastigheten till 30 km/h ner till 20 km/h eller cykelhastighet. På en cykelgata får fordon inte parkeras på annan plats än särskilt anordnad parkeringsplats. Cykelgatan liknar huvudgata i det avseende att förare som ansluter till eller korsar en cykelgata ska väja mot fordon på cykelgatan.
Utformning
Syftet med en cykelgata är att skapa attraktiva cykelmöjligheter i trafikmiljöer där separata cykelbanor inte är genomförbara. För att tillskapa säkra och trygga lösningar behöver vissa utformningsprinciper beaktas.
Cykelgatan ska:
- ha tydliga förutsättningar för dubbelt så höga cyklistflöde visavi motorfordonstrafik
- ha ett ÅDT på cirka 1000 motorfordon/dygn
- ha begränsad genomfartstrafik (motorfordonstrafik)
- ha tillräcklig gatubredd för 2 + 2 cyklister
- utformas så att faktisk fordonshastighet inte överstiger 30 km/h
- ha självförklarande utformning genom materialval och möblering
- ha tydlig startpunkt och slutpunkt genom skyltning och/eller materialskillnad
- ha angöring/parkering av motorfordon på särskilt anordnade platser
- ha säkra och trygga gångpassager vid höga cykelflöden.
- ha separerad yta för fotgängare
Cykelgatan bör:
- hastighetssäkras ner till 20 km/h med omsorgsfullt utformade fysiska hinder
- vara en kompletterande länk i cykelvägnätet
- ha begränsad parkering – både i tid och antal
- ha en skyddszon på minst 0,5 meter till parkerad bil
- vara cirka 250 – 500 meter lång
- utformas som en trygg miljö även för yngre och mindre trafikvana trafikanter
- inte ha linjetrafik
Regleringen cykelgata kräver många skyltar i trafiklandskapet.