Målsättningen är att all markbeläggning i gaturummet ska vara hårdgjord, plan och halkfri för att öka tillgängligheten.
Vid val av markbeläggning ska även följande aspekter vägas in:
- Skapa vackra och långsiktigt hållbara miljöer
- Vårda och värna om kulturhistoriskt värdefulla miljöer och markbeläggningar
- Nyttja befintlig natursten på stenlagret
- God tillgänglighet, halkfritt
- Trafikbelastning och eventuell spårbildning
- Platsens befintliga och framtida karaktär (gestaltningskonceptet)
- Effektiv materialplanering och utförande
- Orientering
- Trafiksäkerhet (se även 2.1.9 Trafiksäkerhet)
- Renhållning
- Lagerhållning/framtida behov
- Ekonomi
- Dimensionera gångbanor för tung last (underhållsfordon och tillfälliga trafiklösningar)
Materialkrav
Ny och gammal sten
Där så är möjligt ska gammal sten användas. Större gångytor med sten får byggas i ny smågatsten och nya gångbanehällar. Vid mindre kompletteringsarbeten i gammal sten av röd-brun-grå typ får ej ny/begagnad sten av ljusgrå typ användas. Om inte sten av rätt färg kan levereras måste brytning ske av ett samlat parti på ett ej iögonfallande ställe. Den brutna ytan sätts då med ny sten eller plattläggs allt efter vad planen föreskriver.
Mönstersättning
Vid sättning av gatsten är det viktigt att vara noga med fogriktningar och mönstersättningar. Felaktigt satt gatsten ger en sämre hållbarhet och kan ge ett oroligt intryck där fogarna svajar fram och tillbaka. En mindre noggrant satt yta kan också utseendemässigt skilja sig från en angränsande gammal yta på ett icke önskvärt sätt. Raksättning av smågatsten i mer än tre rader bör ske i förband med tvärgående fogar.
Kollektivtrafikkörfält och hållplatser
Av framkomlighets- och trafiksäkerhetsskäl bör kollektivtrafikytor i centrala Gävle åtskiljas från andra trafikytor. Körbanor i platsgjuten betong kan användas vid hårt trafikerade hållplatser.
Ytskikt gångbanor och gång- och cykelvägar
- Gångytor ska utformas så att personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga kan ta sig fram och så att personer med rullstol kan förflytta sig utan hjälp
- Gångytor ska vara jämna, fasta och halkfria
- Kanter ska generellt undvikas/minimeras med undantag för särskilda åtgärder till hjälp för blinda/synskadades orientering
- På öppna ytor ska särskilda ledstråk finnas, se avsnitt 3.10.3 Ledstråk
Ytskikt cykelbanor
- Cykelbanor ska normalt beläggas med asfalt
- Cykelbanor ska vara släta, jämna för att kunna användas fullt ut av så många som möjligt
- Cykelbanor bör ha minst lika hög standard som parallella bilgator vad gäller beläggning med mera för att undvika att cyklister använder körbanorna istället för cykelbanorna
- Där dålig dagvattenavledning av cykelbana förväntas/konstateras kan dränerande beläggning väljas
- Stora jämnhetskrav ställs på cykelbanebeläggningar vid återställandet av ledningsschakter och dylikt.
- Ränndalar ska om möjligt undvikas i cykel- och gångmiljöer på grund av olycksrisk
- Kantsten i noll och materialskarvar tvärs cykelbanor i företeelser som skapar ojämnheter ska undvikas/minimeras
Ytskikt trottoar, refug, gågata samt gåfartsområde
- Se vidare Gävle Stadsmiljöprogram
För mer information om markbeläggning, se Gävle Stadsmiljöprogram, 2020