Minsta sidoavstånd (m) från bilkörbana till hinder på raksträcka, VR 30 – 50 km/h | |||
Hindertyp (raksträcka) | Normal standard | Låg standard | Anmärkning |
Hinder lägre än 0,2 m Exempelvis kantsten med mera | 0,0 m | 0,0 m | Minsta öppning mellan kantstenar 3,5 m för ett körfält |
Hinder 0,2 m och högre Exempelvis belysningsstolpar, möbler, elskåp, utrustning, träd, fasad, papperskorgar med mera | 0,5 m | 0,4 m | |
Väg- eller broräcke | 0,5 m | 0,4 m | |
Utstickande/nedhängande hinder Exempelvis skärmtak, fasadskyltar, blad/grenverk med mera, placerade under fri höjd | 0,5 m | 0,4 m | Avstånd till trädstam, se Hinder. Beskärningsbehov minimeras genom väl tilltaget planteringsavstånd till körbana |
Vägmärke | 0,5 m | Se avsnitt 3.12.2 Skyltsättning |
- Normal standard används vid nyplanering/nybyggnad samt vid ombyggnad
- Mindre god standard avser avstegsmått vid nybyggnad/nyplanering av täta stadsmiljöer
- Låg standard avser avstegsmått vid åtgärder i befintliga, trånga miljöer
- Alla eventuella avsteg från normal standard görs enbart i samråd med ansvarig handläggare på Gävle kommun
- Hastigheter över 50 km/h: Se VGU. För belysningsstolpar se även Trafikverkets Vägbelysningshandbok
I trånga miljöer där normal standard inte uppnås
- Avsteg i både höjd- och sidoavstånd till hinder ska undvikas
- Hinder som kan utgöra särskild risk för blinda/synskadade ska märkas ut
Tänk på
- I trånga gaturum, kurva, vändzoner, in/utfart från parkeringsficka med mera behöver den hinderfria bredden ofta utökas med hänsyn till dimensionerande stora fordons behov av svepyta. Behov av breddökning och svepytor studeras särskilt och anpassas från fall till fall (körspårstudier). Behov av hinderfri bredd upp till 1 m är inte ovanligt vid fordonssväng, beroende på övrigt körbart utrymme på gatan
- Fordonssvep får generellt inte förekomma över ytor, refuger med mera där gående/cyklister regelmässigt befinner sig
- Hinderfri bredd är beroende av vilken hastighet som gäller på gatan
Säkerhetszon
Säkerhetszon är det område utanför körbana som i högre hastigheter ska vara fritt från oeftergivliga hinder. Säkerhetszonen medför då normalt större sidomått till oeftergivliga hinder än hinderfri bredd. Vägutrustning av eftergivlig typ får stå inom säkerhetszonen men däremot inte innanför den hinderfria bredden. Säkerhetszonen är beroende av vilken hastighet som gäller på gatan.
Många föremål (bland annat hus) i den täta staden är oeftergivliga och utrymmet i gaturummet begränsat. Säkerhetszon så som avses i vägbyggnadssammanhang på landsbygd och för högre hastigheter kan sällan uppnås i den täta staden.
Föremål eller räcken med horisontella avslut som riskerar orsaka penetrerande kroppsskador vid eventuell påkörning får inte förekomma i närheten av körbana oavsett tillämpning av säkerhetszon eller inte.
Referenshastigheter upp till och med 50 km/h
Är gatan utformad så att inte referenshastigheten överskrids, ställs inga krav på tillämpning av säkerhetszon i tät stadsmiljö. Anpassningar kan dock behöva göras för VR 40 samt VR 50 km/h i glesare miljöer vid eventuellt högre förväntade hastigheter och vid bedömd risk för avkörningar i övrigt.
Referenshastigheter över 50 km/h
Se VGU. För vägbelysningsstolpe se även Trafikverkets Vägbelysningshandbok.